Boeken
en tijdschriften uit de 19de eeuw geven daar terloops veel voorbeelden van, voorbeelden
die meer zeggen dan een beschouwing achteraf door een hoofdschuddende
historicus.
Juist
de dingen die door de betrokkenen in die tijd werden geschreven laten zien hoe
achteloos men met 'darkies' omging, zonder een moment op het idee te komen dat
die darkies misschien wel eens meer in hun koppie konden hebben dan hun
bananenrokje deed vermoeden.
Bovenstaand
verhaal vertelt over een gewoonte 'in de vroege dagen van Hawaiiaanse wildheid'
: als men om wat voor reden dan ook genoeg had van het leven, ging men zitten,
en wilde zich dood. Binnen een of
twee etmalen was die wens vervuld. Dat mogen de missionarissen een uiting van
primitiviteit hebben gevonden, maar in werkelijkheid is zo'n totale beheersing
van lichaam en geest verre van primitief. Je zou dat eerder bij de Yogi's van
India zoeken, of bij monniken in Tibet of Japan.
De
onderhavige missionaris deed er natuurlijk alles aan om 'de fouten in hun
denkwijze aan te tonen en een halt toe te roepen aan deze manier van
levensbeƫindiging.

In drie dagen is
de man dood.
Post
mortem geen oorzaak te vinden. De captain krijgt op z'n lazer maar wordt niet
gestraft, uiteraard.
Maar de
verwanten van de dode man eisen het geld op om dat aan de uitvaart te kunnen
besteden.
"They insisted", zegt de tekst. Het werd ze niet zomaar gegund.
Want een grap
uithalen ten koste van een Darkie was dolle pret, maar het moest geen geld
kosten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten