zondag 17 februari 2013

ABOUT


Deze blog is ontstaan vanuit mijn interesse voor de Spiritualistische geschiedenis, en daarnaast voor het hele Victoriaanse tijdperk, in veel opzichten een bijzondere periode.
Geschiedenis is prachtig, en vaak treffend actueel.
Mijn bedoeling is om hier fragmenten uit de 19de eeuwse en soms oudere of jongere literatuur te plaatsen, met een breed spectrum aan onderwerpen.
Ik ben een 'Fortean' ; iemand die geïnteresseerd is in vreemde, onverklaarde, paradoxale en ondergeschoffelde fenomenen , en met die ogen lees ik wat ik tegenkom.

De taal van vroeger was breedsprakig en in onze ogen omslachtig, en wordt daarom nog maar weinig gelezen.
Dat is begrijpelijk maar jammer. Taal is sfeer, en tekent een tijdsbeeld dat geen enkel modern geschiedenisboek kan overbrengen.  

Het was even de vraag of deze Blog Engels of Nederlands moest worden.
Gekozen is voor een tussenvorm: fragmenten uit Engelstalige boeken, met Nederlandse vertaling en/of commentaar. Zo nu en dan zal ik ook Nederlandse fragmenten plaatsen. 

Ik ben veel dank verschuldigd aan boekenfreak en 'Fortean' Theo Paijmans, ervaren reiziger en gids in Weirdland, en makker in de strijd tegen vergetelheid.
Dat laatste geldt ook voor Wim Kramer, kenner van het parapsychologisch en Spiritualistisch erfgoed, en voor Henry Kampherbeek, antiquaar en derhalve boekengek, en mede-spoorzoeker.
Daarnaast zijn de sites en blogs van Marc Demarest met gedigitaliseerde Spiritualistische tijdschriften en Paul Gaunt's maandelijkse PsyPioneer van onschatbare waarde voor de liefhebber van het 19de eeuwse Spiritualisme. En niet te vergeten de krantenarchieven van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, waar pareltjes te vissen zijn.
Mijn eigen bibliotheek tenslotte is de geduldige voedingsbodem van al mijn passies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten