maandag 25 februari 2013

OH MY GOD! IK BEN DOOD!


Banner of Light  januari 1861                 

 Stel u voor: u zit bij een seance, en er komt een geest door die uitroept:

Oh, mijn God! Ik zit in de problemen. Ik ben dood!

Waarschijnlijk zou u zeggen "Tja, wat dacht je dan?" Of u zou in lachen uitbarsten.
Dat deed ik toen ik dit berichtje tegenkwam, dat het begin is van een lang verhaal, waarin Kneeland Chase kond doet van het feit dat hij vermoord is.
Ik ben dood, zegt hij, en dat wist ik pas later. Ik heb een vreemde geschiedenis te vertellen: ik ben vermoord, en ik weet wie het gedaan heeft. Niet Cilley (die er blijkbaar voor was opgepakt). Het was iemand die niet is beschuldigd, maar ik weet wie het was. My God, ik wou dat ik het niet wist.
Het vervolg van de openingsstrofe die op een detective begint te lijken zal ik u niet onthouden.

Want het eerste wat Chase vraagt is of alsjeblieft z'n lichaam 'bij elkaar' begraven kan worden, want "ik wil niet het ene deel in New Hampshire en het andere in Massachusetts. Ik wil dat Dr. Jackson mijn maag naar huis stuurt. Misschien een vreemd verzoek, maar ik doe het toch. Dat lichaam heeft me goed gediend, en ik wil er nu ook goed voor zorgen. Ook al is het nu al maanden begraven, ik wil alles bij elkaar. Ik had meteen kunnen vertellen dat er niet genoeg gif was gebruikt om te ontdekken. Ik ben eerst met een pijp op m'n hoofd geslagen, en toen met een steen, maar ik weet niet hoe vaak. Het was 12 uur 's nachts, en ik ging van het huis naar de schuur, en daar ben ik vermoord. Ik werd gevolgd, en ik ben vermoord om m'n bezittingen.
Als de schuld niet was gelegd bij iemand die het niet gedaan heeft zou ik m'n mond houden, maar nu kom ik terug om het recht te zetten." 

Dan volgt er een lang verhaal over zijn bezit dat hij met drinken bezig was te verkwanselen. Hij werd onder curatele gesteld, maar ltoen hij van de drank afwas kreeg hij zijn bedrijf terug. Kort daarna werd hij vermoord.
Met z'n vrouw, ook aan de drank, was het al jaren hommeles. Zij had gezegd dat het paard hem had doorgeschopt, maar dat was niet waar, het paard was onschuldig.
Nogmaals zeurt hij door over z'n lichaam: "Mijn verzoek is dat het bij elkaar wordt begraven, want ook al had ik er tijdens mijn leven geen respect voor, nu heb ik dat wel." 

Nou willen we eindelijk wel eens weten wie het dan wel gedaan heeft, maar dat zegt Chase uiteindelijk niet: "Ik zeg niet wie me heeft vermoord, want gerechtigheid zal in hun eigen geweten plaats moeten vinden. Ik heb er geen belang bij dat er iemand gehangen wordt. "

Wat een anticlimax. En beroerd voor de man die ervoor is opgepakt.
Wij vermoeden dat het z'n vrouw was. Die is nog niet jarig.
Want, belooft de onrustige geest, "Ik kom terug!  Be sure I will !!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten